Afgelopen weken

4 november 2016 - Kiljava, Finland

Hoi lieve mensen,

Het is minstens twee weken geleden dat we voor het laatst wat van ons hebben laten horen dus bij deze weer een update! De vakantie is helaas alweer ver achter ons maar we hebben enorm genoten. Beiden hebben we Helsinki en omgeving verkent en een hele fijne tijd gehad met familie en vrienden!

De eerste sneeuw is gevallen! Het is daardoor ook moeilijk koud. Overdag zo'n -2/-3 maar zodra de zon weg is (ook al rond 16:30) zakt de temperatuur al rap naar -6.. Maar we mogen niet klagen! Het is heerlijk om een frisse neus te halen en het doet ons allemaal denken aan de wintersport en dat is een heerlijk gevoel ofcourse!

First snow Ice lake

Inmiddels zijn we ons Schools on the Move project ingegaan. Dit project is bedoelt voor schoolkinderen, studenten en oudere studenten (22-62 jaar). Aan ons de taak om voor hun 1 of 2 dagen vol met activiteiten aan te bieden.
We hebben groepen gemaakt aan het begin van het project en elk project groepje neemt een doelgroep op zich. Een groep richt zich op de kinderen van de Maannittu school (2 activiteiten dagen), een groep richt zich op de studenten van Humak (1 dage met activiteiten) en ons groepje richt zich op de Wilderness Guides (2 activiteiten dagen) die ook bij ons op de campus studeren. We zitten bij elkaar in de groep en om het project op te starten hadden we als groep een coördinator nodig. Ik, Roosmarijn, werd coördinator. Aan mij ook de schone taak om het project op te starten. We begonnen met het uitzetten van een aantal lijnen; wat willen we aanbieden, wanneer zijn onze activiteiten dagen en wanneer komen we bij elkaar. Al heel snel hadden we onze activiteiten duidelijk en moesten ze nog uitgewerkt worden op papier. Ik had contact met de leraar van de Wilderness guides en sprak met onze eigen lerares af wat er nog moest gebeuren. Ook bespraken we hoe het proces verliep, tips, of er nog lastige groepsleden waren en hoe ik daarmee om kon gaan en hoe de Risico analyse opgezet kon worden.

Nu, vrijdag 4 november, hebben we het hele plan al duidelijk en staat er een strak plan. Ik ben trots op onze groep en we hebben een soepele samenwerking! Komende dinsdag 8 november is onze eerste dag met de Wilderness guides en het gaat sowieso een leuke dag worden. Het gaat voornamelijk om teambuilding, experiential learning en reflection. Al deze aspecten hebben we ingebouwd in spellen als low ropes (slackline), spel zonder regels, contact improvement en kleine teambuilding spellen als 'naar de overkant over bierkratten' en een matje draaien zonder er vanaf te vallen. De spellen zijn getest en goedgekeurd en ik heb nu al goeie hoop voor onze tweede dag die gaat plaatsvinden op 15 november. Na ons rustige begin hier op de campus is het nu ineens hard aan de bak en als coördinator is dat toch ineens flink werken, maar het is super leuk!

Low ropes Low ropes

Ik, Roosmarijn, ben afgelopen weekend met Judith even een 'weekendje' naar Sint-Petersburg geweest. Wat een bizarre ervaring! De enige manier om naar Rusland te gaan zonder visum is per boot, Sint Peterline, en je moet na 72 uur weer weg wezen. Op donderdagavond zijn we met de boot om 18:00 uit de haven van Helsinki vertrokken. Het regende en waaide enorm die dag. Ik heb al geen voorliefde voor boten maar deze trip van 15 uur heeft me waarschijnlijk 3 jaar van mijn leven gekost. Wat een ellende... Door de harde wind was de deining van het schip zo enorm dat ik dacht dat ik uit m'n bed zou rollen. Judith had er iets minder last van, maar het kwam erop neer dat we beiden een vreselijke nacht achter de rug hadden toen we aanmeerden in Sint-Petersburg.
Slapen op een boot was op zich al een ervaring en dan was er ook nog een casino, restaurants, een bioscoop en burlesk entertainment voor in de avond..

St peter boat Slaapcabine

In Sint-Petersburg moesten we natuurlijk eerst door de douane en hebben we onze eerste stempel in ons paspoort gekregen! Hoe leuk :) Daarna werden we met een busje in het centrum gedropt en hebben we al lopend door de regen, onze weg door scheurende auto's, bontmutsen en matroesjka's gebaand. Na lang zoeken vonden we ons hostel en konden we daarna een warm restaurant opzoeken waar we een van onze vele, vele cappuccino's hebben gedronken.

capuccino

We hebben ons verbaasd over de prijzen. We sliepen aan Nevsky Prospekt. Een van de hoofdstraten van St. Peter en we aten in vrij fancy restaurantjes. Toch betaalden we voor een pizza, cola, cappuccino en thee maar €13 dus besparen op eten was geen optie ;)

Door onze gunstige ligging van het hotel konden we lopend de grootste highlights zien. Eerst bijna 3 uur door het Hermitage gelopen, over de bruggen naar het fort en door naar de Kerk van de verlosser op het Bloed. Prachtig!!

Hermitage Riverside Hermitage Brug Parlement kerk van de verlosser op het bloed Hermitage inside Hermitage inside Hermitage plein pano Hermitage selfie

Zaterdag was volgepropt met vele culturele sights en zondag was bestond uit uitslapen, goed eten en het bezoeken van een kathedraal, matroesjka's kopen natuurlijk, Nevsky Prospekt aflopen (4 km!), St. Jacob's kathedraal bekijken, nog meer goed eten en terug naar de boot. Gelukkig was de terugreis een stuk rustiger en hebben we zelfs een paar uurtjes slaap kunnen pakken.

st.Jacob's kerk Matroesjka

De komende weken staan nog in het teken van het Schools on the Move. Daarna plannen we onze wintersport en met de wintersport sluiten we ons avontuur af in Finland dus voor nu moeten we nog genieten while we can!

Liefs

1. Irene:
    5 november 2016
    Hoi,
    Dankjewel voor weer een mooi verhaal! We kunnen, nu we het met eigen ogen gezien hebben, veel beter plaatsen en dat is erg leuk. Ook goed om te horen dat ook jullie weleens hard aan de bak moeten;-)
  2. Nanda:
    6 november 2016
    Wat super leuk om je ervaringen te lezen. Gewoon smullen
    Gaaf wat je allemaal meemaakt Roos, zou haast wensen dat ik erbij mocht zijn. Geniet ervan. Niemand kan je dit afnemen. Maar doe toch maar voorzichtig (zeg ik als een soort moeder)
  3. Paul Verschuur:
    13 november 2016
    Gelezen! Fijn dat ze je(Roosmarijn) vanuit Rusland weer hebben laten gaan :) Wat mij betreft ook goed dat het weer hard werken, want -inderdaad- voor je het weet is het weer voorbij. Gaan jullie voor de winterweek ook weer naar het hoge noorden, of kan dat gewoon in de achtertuin? Wat vonden de 'guides' van jullie activiteiten? Hebben jullie nog wat aan de Calo-theorie en het daarmee samenhangende activiteiten-arsenaal? @Sander: maak jij nog wat mee :) :)