Kajakkers en klimmers

2 oktober 2016 - Kiljava, Finland

Lieve allemaal,

Inmiddels twee weken na ons hike-avontuur in Lapland, hebben we heel wat nieuwe dingen bijgeleerd. In de week na de hike zijn we begonnen met de kajak lessen. Deze begonnen in het zwembad. In het zwembad moesten we de 'Wet Exit' leren. Dit deden we eerst zonder paddle en zonder sprayskirt. Je sprayskirt is een soort leuk rokje dat halverwege je middel met elastiek vast zit. Eenmaal in de kajak maar het sprayskirt vast aan je kajak met een dikker elastiek en aan de voorkant zit een lus waarmee je hem weer los kan trekken.
Tijdens de Wet Exit is het de bedoeling dat je jezelf  laat omslaan, je sprayskirt lostrekt en met een soort voorwaartse koprol uit je kajak rolt en weer boven komt. Dit moesten we in één les onder de knie krijgen. Het ging ons erg goed af en hadden er nog lol in ook. Toch blijft het vreemd dat je een moment vast zit, op de kop, onder water.

kajak roos Kajak zwembad

De Wet Exit in het zwembad was een voorbereiding op de Wet Exit op het meer. Op dinsdag gingen we een dagje paddelen op het meer. We leerden eerst hoe je de kajak's uit de stalling moest halen en moest instellen naar je lengte, hoe je de waterdichte zakken opbergt en hoe je je kajak naar het water transporteert. We namen de kajak's mee op een soort karretje met twee wieltjes. Door de kajak voor je uit te drukken en een beetje sturen kwamen we uiteindelijk met de kajak's bij het meer uit. (even een feitje over het meer: Saaksjärvi is de grootste natuur bron in Finland en daar zijn ze hier erg trots op)

Kajak pano
Eenmaal bij het meer kregen we uitleg over hoe we in de kajak moesten stappen. Met behulp van de ander kon je redelijk stabiel maar wel met natte en koude voeten in je kajak stappen. Voordat je zo ver was moest je eerst je eigen reddingsvest, sprayskirt en paddle pakken. Toen iedereen een maal op het water zat, voeren we rustig een stukje langs de kant om te wennen aan het varen met een kajak.

Kajak Roos Kajak selfie Kajak met Angie

We waren na enkele dagen varen redelijk gewend aan onze vette en professioneel uitziende kajak's en op vrijdag was het dan zo ver. Wet Exit op het meer. Met zijn 14 graden was het niet erg aanlokkelijk om er in te duiken. Roos was ziek en snipverkouden, feest dus. Gewapend met reddingsvest, sprayskirt, paddle en kajak gingen we in setjes van twee het water op. We moesten niet alleen de Wet Exit doen maar ook elkaar helpen met het terug klimmen in de kajak.
Dat ging dus als volgt. Zodra iemand uit zijn kajak was gevallen en succesvol de Wet Exit had gedaan moest zijn/haar partner diegene weer in zijn kajak helpen door deze op de kop op zijn schoot te trekken. Het slachtoffer, dat redelijk in shock is door het koude water, moet dan op de achterkant drukken zodat het water uit de kajak loopt en dan wordt de kajak weer omgedraaid. Vervolgens komt de hulpverlener langszij en houd de kajak goed vast. Degene in het water klemt zijn voet aan de binnenkant van de kajak, hijst zichzelf omhoog, drukt zijn heupen in de kajak, draait vervolgens om en zit dan weer veilig in de kajak. Vervolgens worden de rollen omgedraaid. Een grote adrenaline gebeurtenis maar we hebben het gehaald! Hierna mochten we in de heerlijke sauna's bij het meer. Weer een avontuur rijker.

Kajak selfie

Afgelopen week was het tijd voor het klimmen. We begonnen maandag met de beginselen van het knopen leggen en het zekeren van de ander. Dit deden we in de gymzaal en maakten daarbij gebruik van de tribune. Voor ons was dit al bekend omdat we ons indoor Toprope certificaat al op de CALO hadden gehaald en dus hoefde we minder goed op te letten ;)

Klimles  zaalklimmen Slackline sheets

Na de lunch gingen we buiten verder. Buiten gebruikten we de bomen om in te klimmen. We gebruikten slings (stukken touw van 60 of 120 cm die rond zijn). De slings knoopten we om de stukken touw die in de boom hingen. Een sling om je voeten in te zetten en een kleiner stukje touw om je aan te zekeren. Op deze manier moesten we onszelf omhoog hijsen. Hilarische gebeurtenis. Bij de een verliep het wat soepeler dan de ander maar uiteindelijk stond iedereen weer veilig op de grond.

boom klimmen

Aan het einde van de week gingen we naar Salmisaari. Een grote klimhal in Helsinki. Hier leerden we het indoor toprope verder op een echte klimwand. Het was een mega hal met de hoogste muur van 28m. We maakte groepen van drie personen. Een klimmer, iemand die zekert en iemand die extra zekert. Na het oefenen op de gewone wand mochten we zelf weten op welke wand we gingen klimmen en verder kregen we de vrije tijd om te doen en te laten wat we wilden.
Ook hadden ze automatische zekersystemen. Hierbij moest je een karabijn aan je gordel zekeren en werd je automatisch vastgehouden. Eenmaal boven moest je gewoon naar beneden 'springen' en werd je tegengehouden door het zekersysteem.

Sander limme klimmuur roos

Wat hebben we verder nog gedaan? Hele spannende dingen! Roos heeft namelijk een helixpiercing laten zetten en Sanders haar is geknipt door Roos en Angie.
Haren knippen Helix

Ook genieten we wanneer het kan van de prachtige zonsondergang en zijn we vandaag door het bos naar het dorp gefietst. Het leven is hier zo slecht nog niet!

Fietsen Fietsen roos Sunset

Liefs

1. Irene:
    2 oktober 2016
    Al ruim 4 weken daar! En jullie lijken er nog steeds mooi weer te hebben, iets wat helemaal niet in mijn beeld van Finland past:-)
    Laten we hopen dat het mooie weer niet op is over twee weken!
  2. Paul Verschuur:
    3 oktober 2016
    Mooie ervaringen, het enthousiasme spat ervan af! En dat lijkt me logisch als je zo'n mooie minor doet in zo'n heerlijke omgeving. Ik zie nogal wat PMT-mogelijkheden :)