Schools on the move, first snow en Finse cultuur

21 november 2016 - Nurmijärvi, Finland

Hoi allemaal!

De drukte is achter de rug en dus tijd voor een update. We hebben een aantal enerverende weken achter de rug waarin veel is gedaan, geleerd en ervaren. De afgelopen weken stonden in het teken van 'Schools on the Move'. Een project waarbij we met onze groep de Wilderness guides mochten voorzien van twee activity days.
Ondertussen was er ook een bak sneeuw gevallen en was heel Kiljava bedekt is een witte laag die steeds dikker werd. We hebben sneeuwwandelingen gemaakt, sneeuwballengevecht gedaan, op een slee gezeten en daarmee gecrashed. (met mega blauwe plek tot gevolg), sneeuwengeltjes gemaakt en in het ijs gezwommen.

Sneeuw Op de campus snowangel Frozen lake Frozen lake Forrest

Er was ons gevraagd om speciaal de aandacht te vestigen op teambuilding, experiential learning, reflectie, samenwerken en communicatie. Ik, Roos, was coördinator van de groep en we hebben om te beginnen een hele lijst met activiteiten samengesteld. Activiteiten waar we later uit konden kiezen. Deze konden binnen en buiten plaats vinden en aan elke activiteit waren doelen gelinkt. Na een vlotte meeting hadden we al vijf centrale spellen:

1. Low ropes. Hier ging het om samenwerking en communicatie maar ook om het ervarend leren.
  2. Small games: Drie verschillende spellen waarbij de guides goed moesten overleggen om zo tot succes te komen. Zoals met kratjes naar de overkant en een stuk plastic omdraaien zonder eraf te vallen.
  3. Spel zonder regels: Bij dit spel liggen er verschillende materialen klaar. Het is aan de deelnemers welk spel en hoe dit gespeeld wordt. Het doel van dit spel is dat de rollen binnen een groep duidelijk zichtbaar worden.
  4. Contact improvement: Hierbij ging het om vertrouwen. Letterlijk blind op elkaar vertrouwen en reageren dmv lichaamstaal.
  5. Fun games: Bij dit spel was er even geen doel en kon er gewoon een luchtig spel gespeeld worden zonder dat er een betekenis aan hing.

Wilderness guides Low ropes wilderness guides

We begonnen de dag centraal en wilden groepen maken 'a la de CALO'. Iedereen had een kaartje met daarop een dans move. Zodra de muziek begon moest iedereen zijn/haar dans move uitvoeren en iedereen met dezelfde move, zat bij elkaar in de groep. Een hilarisch gezicht. Nadat de groepen waren gemaakt hadden we nog tijd over en kreeg elke 'dans-move-groep' zijn eigen letter. Deze letter moest gevormd worden op de grond en zo ontstond het mooie woordt SPORT, op de grond.

"sport''

Rond 15:00 uur was onze eerste dag met de wilderness guides afgelopen. Het was een succesvolle dag en we keken uit naar de volgende dag. Ook onze deelnemers waren tevreden. We hadden de kans gekregen om elkaar iets beter te leren kennen en van elkaar te leren.

Voordat we onze tweede dag met de wilderness guides hadden, deden we mee aan een floorball toernooi. Floorball is in Finland een grootse sport. Het is een soort ijshockey in de zaal en gaat er flink fanatiek aan toe. Natuurlijk konden wij niet op tegen de andere Finse teams maar de lol was er niet minder om.
De wedstrijden duurden per keer 25 minuten en na afloop kregen we avond eten. Daarna konden we met z'n allen naar buiten naar de vuurhut om een worstje te bakken en konden we de sauna in. Omdat het die week zo gesneeuwd had en het ontzettend koud was geweest was het meer dichtgevroren. Vanuit de sauna konden we het meer in. Door een soort pomp werd er een wak gecreëerd waarin even 'gedipt' kon worden.
Eenmaal opgewarmd in de sauna was het rennen naar het water, snel dippen en weer terug rennen voor je vastvroor aan de steiger want; het was -14...

Floorball Ice swimming hole  ice swimming

Onze tweede dag met de wilderness guides was aangebroken. De sneeuw begon alweer te smelten maar het grootste gedeelte van de spellen was binnen. We wilde het reflectie gedeelte wat centraler neerzetten en dus hadden we drie grote spellen met de hele groep.
We begonnen met de leadership quadrant. Dit is een spel/methode waarbij er 4 leiderschapskwaliteiten zijn en door jezelf op de lijn te zetten kom je erachter wat jouw stijl is. We wilden de Wilderness Guides hiervan bewust maken en hun hieraan helpen herinneren door de dag heen.

Hierna speelden we 'the airplane game'. Een spel waarbij je me de hele groep bent gecrashed met het vliegtuig en er zijn 15 voorwerpen die je mee mag nemen. Eerst moet je deze 15 voorwerpen voor jezelf neerzetten in een volgorde van belangrijk naar minst belangrijk. Daarna met een kleine groep en vervolgens met de hele groep. Het doel van dit spel is communicatie, leiderschap en teamwork want er staat tijdsdruk op. Voor ons was dit een goed spel om te kunnen observeren welke personen de leiding namen, wie er niks doet en wie altijd zijn mond los heeft hangen.

Als eindspel speelden we een survival game op het strand bij het meer. Dit spel was neergezet door Megan. In een bepaald afgezet gebied liggen voorwerpen die gebruikt kunnen worden. Dingen als messen, vuurstaven, hout, tarps, touw enz. De taak voor de wilderness Guides was simpel. Voltooi 7 opdrachten binnen het uur en je komt van het eiland af.

1. Maak vuur om de gewonden warm te houden
  2. Maak een schuilplaats voor de hele groep
  3. Zoek voedsel. 2 personen mochten uit het afgezette gebied en kregen een kaart. Met deze kaart moesten ze het voedsel zoeken.
  4. Water koken
  5. Voedsel klaarmaken
  6. Maak een SOS teken
  7. Zorg voor de gewonden. Een persoon had gebroken benen en een andere had een gebroken arm en kon niet meer praten.

Binnen het uur waren de Wilderness Guides klaar en konden ze binnen aan de koffie. Het was opnieuw een hele geslaagde dag en voor ons zaten weken van planning er dan eindelijk op!

Nu alle planning erop zat was het tijd voor een feestje. Op woensdag 16 november hadden we een feestje met de hele verdieping en op donderdag 17 november werd er voor ons een echte Finse avond georganiseerd. Hilarisch. We begonnen met een quiz over Finland waar wij natuurlijk alle vragen van goed hadden en daarna een echte Finse eating contest. Zo snel mogelijk een bord vloeibare rye bread wegwerken. Rye bread is het droogste brood wat je ooit hebt gegeten. Het lijkt een beetje op rogge en dan 100x droger. Nu dus vloeibaar en niet weg te krijgen.. Daar gingen onze punten.
Op naar het Wife Carryen. Dit schijnt vanuit vroeger een methode te zijn om je vrouw zo snel mogelijk over je schouder te slaan en weg te rennen voor wolven. Het was werkelijk hilarisch want het was ten eerste levensgevaarlijk en ten tweede redelijk zwaar.

Wife carrying

Zie hierboven dus het resultaat. In deze positie moest Megan 100m rennen met mij bungelend achterop.. Hierna deden we nog aan boot throwing en een Fins-blokken-gooi-spel. En wie wonnen er? Wij natuurlijk! Nadat de spellen waren afgelopen konden we genieten van Finse kerstkoekjes en Glögi, een vreselijk zoet, warm drankje.

Gister, zondag, ben ik, Roos, met Megan, Judith en de ouders van Judith naar Helsinki geweest waar de opening van het kerstseizoen was. De hele stad was versierd met kerstballen en sneeuwvlokken, lampjes en versiersels. Op het senaatsplein waren diverse optreden, liefdadigheidskraampjes en eten. De opening van het kerstseizoen betekent  dat de echte kerstman helemaal uit Lapland, Rovaniemi, komt om hallo te zeggen tegen iedereen in Helsinki en Finland. Het leek een beetje op de intocht van sinterklaas maar dan met lampjes, kerstbomen en kitsche versiering.

Kerstversiering Kerstversiering Arreslee Opening kerstseizoen

Nu gaat onze laatste week school in. Het plannen van de wintertrip is van start gegaan en daarmee ook zo'n beetje onze laatste school opdrachten.
Zondagochtend vertrekken we met de bus en de trein naar Ruka om daar 4 dagen te verblijven. We zijn verspreid over 3 huisjes met ieder zijn eigen sauna. Genieten dus! Onze planning? Maandag: sneeuwhike. Dinsdag: crosscountry skiën. Woensdag: skiën/ snowboarden (Waarschijnlijk mag ik, Roos, een klasje lesgeven!) en donderdag: vrije tijd (husky slee, skiën, lopen enz.)
Vrijdag vertrekken we rond 12:00 weer naar huis en daarmee is onze Minor afgelopen en gaat iedereen weer naar huis..

Een kleinigheidje daar, 09:15 wordt het licht en rond 14:30 is het donker.. Maken we dat ook nog eens mee!

Liefs!

1. Bas & Inge:
    22 november 2016
    Leuke belevenissen hoor. Geniet nog ff van het laatste deel en we zien je snel Roos.