Klimparcours, kayak, solo hike en bijna vakantie!

13 oktober 2016 - Kiljava, Finland

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat we jullie geupdate hebben! We waren gebleven bij het klimmen. Na het klimmen op de klimwand, hebben we een dag in 'klimbos' Korkee Mustikkamaa gespendeerd.Deze activiteit lag op het eiland bij Helsinki. Hier leerden we de highrope courses. Het was eigenlijk gewoon een dag buitenspelen tussen de bomen. Er zijn heel wat angsten overwonnen door verschillende mensen. Hoogtevrees was daar de grootste van. Na deze highrope course konden we Helsinki nog in en op eigen gelegenheid weer terug naar de campus.

Klimparcours roos Klimparcours Klimparcours roos 3

Waar we ook mee geïntroduceerd werden is een Fins orienteering spel. Iets waar veel Finnen een hobby aan hebben en helemaal geweldig vinden. Het gaat als volgt: je gaat naar een afgesproken plek om je daar in te schrijven. Vervolgens krijg je een kaart waar een aantal punten op staan en krijg je een soort sleutel/ log systeem. Vervolgens zoek je met je kompas uit in welke richting je moet lopen en volg je je kompas. Het is een soort wedstrijd want je tijd wordt geregistreerd. Wij dachten dat we over de paden moesten lopen maar al snel genoeg kwamen we erachter dat de Finnen dwars door het bos stormen en als een stel wilden achter hun doel aan gaan.. Een hele ervaring. Voor ons was het als oefening voor onze eigen orienteering skills en na 1,5 uur waren we gelukkig weer terug op onze eindbestemming. Daarna moesten we nog 6 kilometer terug lopen naar de campus maaaaar... Hitch-hiken is hier heel normaal en gelukkig wilde een vriendelijke oude meneer ons wel meenemen en voor de deur afzetten :).

Afgelopen zaterdag hebben we onze solo kayak day gehad. Na de nodige voorbereiding stonden we op onze vrije zaterdag vroeg op om de kajaks uit de storage te halen en alles naar het strand te brengen. Het doel van zo'n dag is dat je jezelf kan redden met het kajakken en dat je enige technieken onder de knie hebt. Eenmaal op het strand kwamen we erachter dat het te hard waaide en het te gevaarlijk was om het meer op te gaan. Maar wij zouden geen Adventure Sports students zijn als we het niet even zouden proberen. Al was het alleen even voor de selfies. Dus trokken we onze spayskirts aan, reddingsvesten en enorme laarzen en stapten we in de boot. Al snel kwamen we er wel achter dat het verstandig was om vlakbij het strand te blijven en naast de pier. We hebben een paar keer heen en weer gevaren en konden toen die ellendige kajaks weer de kant op trekken.
Ook ben je als gebruiker verantwoordelijk voor de maintentance van de kajaks en dus transporteerden we ze weer naar boven (de bult op), maakten we ze droog en schoon en borgen we ze weer goed op in de containers. Hierna hebben we deeg gemaakt en broodjes gebakken bij de vuurplek aan het strand.

Kayak transport Kayak group Kayak roos Broodjes bakken View

Na de solo kayak day was het tijd voor de independent hike. Hiervoor hadden we ook een planning gemaakt en een route. We hadden als groep een hut gereserveerd zodat we s'nachts in ieder geval warm zouden slapen omdat de temperaturen s'nachts onder het vriespunt konden zakken. We hadden ons meteen de eerste dag al verkeken op de route wat resulteerde in uren lopen op een vreselijk ongelijk pad met moeras stukken, rotsen, heuvels en ellendig veel bos. Dankbaar en blij waren we toen we onze hut na 18km konden verwelkomen, een vuurtje konden maken en heerlijk konden uitrusten. De volgende dag startten we om 10.30 uur en moesten we 14km lopen. We liepen als groep de laatste paar kilometers redelijk uit elkaar en liepen zo snel mogelijk om het eindpunt te bereiken. Moe, uitgeput en chagrijnig zaten we om 15.00 eindelijk in een warme bus op weg naar Helsinki en uiteindelijk naar de campus. Was deze hike leuk? Niet bepaald... Maar school is niet altijd fijn.

Hike Group Solo hike hut WC

Gelukkig is het nu vakantie en kunnen we heerlijk rustig aan doen!
We genieten nog steeds erg van de omgeving en hopen dat de volgende zes weken ook een succes worden!

Boodschappen doen panorama

LIEFS

1. Irene:
    13 oktober 2016
    Die high rope course doet me erg denken aan vakanties in Frankrijk, leuk dat dat nu onder 'studie' valt☺️
    De foto's zijn onveranderd mooi en geven een goed beeld van dit onbekende land!
    En nog een paar nachtjes...dan gaan we het zelf bekijken!!
  2. Bas en Inge:
    13 oktober 2016
    Fijne vakantie!! Voor zover je dat nog niet had ;-)
  3. Paul Verschuur:
    18 oktober 2016
    Hoezo niet leuk zo'n independent hike? Volgens mij doe je dit ook voor dit soort ervaringen, de reflectie erop en de ontdekking van de toepassingsmogelijkheden. Het lijkt wel Expex, maar dan wat professioneler (sprak de docent :)
    Hoe kijken jullie aan tegen de opmerking van Bas en Inge (dd 13/10) was het eerste deel van deze minor vakantie? Nu wel een goede vakantie en succes met het vervolg.
    Volgens mij stopt de minor na de eerste week van december. Hebben nog plannen voor de twee/drie weken erna? Eventueel heb ik nog wel een contactpersoon in de buurt die in het speciaal onderwijs werkt en zeer goed op de hoogte is van PMT in Europa en dus ook wel weet wat wij in Nederland doen. Hij is Vlaming en spreekt dus 'Nederlands'. Als je interesse hebt kan ik jullie met elkaar in contact brengen en kan je nog iets moois toevoegen aan je minor.

Hartelijke groet!