Eerste week school gehad, morgen naar Lapland

11 september 2016 - Kiljava, Finland

Hoi allemaal!

Zo de eerste week zit erop en de tijd gaat bizar snel. De lessen van afgelopen week bestonden uit het voorbereiden van de hike van aankomende week. Maandag begonnen we de week met teambuildingsopdrachten zoals speeddaten, met z'n allen aan een touw hangen in het kader van vertrouwen en een namenspel. Dinsdag hebben we ons bezig gehouden met hiking skills en foodplanning. Omdat we ons eigen voedsel mogen bepalen en moeten plannen, kregen we een aantal voorbeelden te zien. Ook gingen we ons equipment na. Wat is nodig voor de hike en wat is essentieel. Woensdag bestond uit het leren koken op een Tragia, een soort alles in een kooksetje en hebben we de tenten en tarps opgezet.

Kookles

Donderdag leerden we wat over het oriënteren met een kompas en kaartlezen en dat was onze schoolweek. Het lijkt zo rustig maar de hoeveelheid informatie was overweldigend.

We beginnen elke ochtend met een stukje theorie tot 11:00 want dan begint de lunch. De lunch is enorm. Er wordt warm gegeten en dat is om 11:00 toch best vroeg. Elke dag is er iets anders, van vlees tot vis, aardappels tot aardappelpuree, sla en groente, sausjes, drinken, gekke Finse hapjes en brood. ​Lunch om 11.00

Het samenleven met 15 mensen op een verdieping begint al aardig te wennen. Het begin was heel overweldigend en druk maar iedereen begint langzaam te settelen en doet lekker zijn eigen ding. De vrijheid is heerlijk! We kunnen een stuk wandelen, op de steiger zitten en genieten van het uitzicht of gewoon lekker Netflix kijken. De groep begint ook op elkaar in te spelen en dat is leuk om te merken.

SunsetMornings

Afgelopen vrijdag zijn we met zijn allen naar Helsinki geweest.

Helsinki verkennen

Onze ERG LEUKE student-tutoren namen ons mee om ons in te schrijven bij het magistraat en daarna konden we de laatste dingen shoppen voor de hike. Samen met nog 6 anderen zijn we Helsinki doorgelopen, hebben we onbeperkt pizza gegeten, bier gedronken in het park en het vreemdste studenten feestje ooit gezien.

Gratis KnuffeltjesHelsinki Park by nightOutdoor winkel

De studenten die aangesloten zijn bij een studentenvereniging hebben allemaal een soort overall aan met opgenaaide badges. Deze badges kunnen ze verdienen door een competitie te winnen, veel bier te drinken of door iets anders geks te behalen. Vrijdagavond liepen dus al die studenten in zo'n overall in de meest vreselijke rock-bar ooit. Heerlijk Fins natuurlijk zo'n rock-bar, maar voor ons nooit weer. We lagen om 04:00 in bed..

Het weekend was heerlijk rustig en we konden ons dus goed voorbereiden op de hike. Voor de hike zitten we in een tentgroup met onze Duitse vriend Norbert. Morgen gaat we rond 19:00 weg en pakken we de nachttrein naar Pallas. Pallas is een populair natuurpark waar we van dinsdag tot en met vrijdagochtend zullen hiken. We slapen elke nacht in tenten, behalve woensdag, dan slapen we in cabins met sauna! Verder lopen we in kleine groepjes om de natuur niet te veel te verstoren want dat is een van de hoofddoelen: waar we ook gaan, niemand mag merken dat we er zijn geweest. Alles, maar dan ook alles wordt meegenomen en opgeruimd. De wateren in Pallas zijn zo zuiver dat we ons drinkwater uit de rivieren kunnen halen! We hopen natuurlijk het noorderlicht te spotten, rendieren te zien en misschien nog wel een beer of wolf..

Jullie horen van ons!

Liefs

1. Paul Verschuur:
    11 september 2016
    Klinkt goed! En hup, gelijk aan het echte werk: succes met jullie hike. Gelukkig kan je niet heel erg verdwalen.
    Veel plezier.
  2. Irene:
    11 september 2016
    Het went dus allemaal best snel! De foto's zijn prachtig, we hopen het over een aantal weken zelf te komen bekijken, nu al zin in;-)
    Veel veel hike plezier en Roos: blijf bij de groep want kaartlezen met een gradenboog was al nooit je goedste vak...
  3. Bas en Inge:
    11 september 2016
    Leuk om je te kunnen volgen Roos! Heel veel succes deze week! Wat doe je trouwens als je een beer tegen komt? Misschien is dat nog effe een les die jullie moeten doen?! Have fun!!
  4. Judith:
    12 september 2016
    Saaaaaann gewoon omdat het kan een reactie hier. Ontzettend tof om te lezen wat jullie allemaal sjouwen daar! Veel plezier deze week, enjoy!
  5. Petra K.:
    12 september 2016
    Klinkt als een leuke avontuurlijke stage. Blijf het met plezier volgen.